Všeobecná ambulancia pre dospelých - Poliklinika Terasa

Čo je to KDIAP?

(Kombinovaný Dlhodobý Individualizovaný Antibiotický Protokol)

Kombinovaný Dlhodobý Individualizovaný Antibiotický Protokol, v skratke KDIAP zjednodušene povedané predstavuje:

• Kombinovaný:              znamená súčasnú aplikáciu minimálne 2 druhov antibiotík
  • Dlhodobý:                    znamená aplikáciu antibiotík dlhšie ako zaužívaná dĺžka liečby pri štandardných postupoch extracelulárnych infekcií, teda viac ako 1-3 mesiace, aj keď presná hranica nie je oficiálne určená
  • Individualizovaný:         znamená individuálne korigovaný program liečby, avšak nie v zmysle jednoduchej titrácie  (titrácia je jednoduchá neutralizácia látky antilátkou do koncentrácie nasýtenia - v chémii), ale v zmysle liečebnej taktiky za účelom:
    • minimalizácie rizík terapeutickej rezistencie
    • minimalizácie komplikácií liečby
    • minimalizácie vedľajších účinkov liečby
    • minimalizácie herxheimerových reakcií (reakcie z uvoľňovania „odpadu“ počas liečby)
    • zvýšenia účinku liečby
    • zlepšenia kompliancie (liečebnej disciplíny pacienta) ako aj zníženia nepríjemného prežívania liečby pacientom
    • zvýšenej výťažnosti skúseností lekárom ako aj medicínskych poznatkov
  • Antibiotický protokol:     neznamená v tomto prípade konzervatívny terapeutický program podľa jedného autora, ale racionálne a funkčne kombinované všetky dostupné najnovšie vedecké poznatky (nielen z autorizovaných protokolov), ktoré sú vyberané s prísnym ohľadom na telesné proporcie pacienta, sprievodné ochorenia, herxheimerove reakcie (reakcie z uvoľňovania zničených patogénov a toxínov počas liečby), intolerancie, alergie, orgánové dysfunkcie (orgánové poruchy a oslabenia), aktuálne fyzikálne, laboratórne a ostatné nálezy.

Najčastejším rizikom KDIAP je subterapeutická úroveň liečby s následkom terapeutických rezistencií a preto túto metódu by mal vykonávať dostatočne erudovaný a skúsený lekár. Aj keď inštitucionalizované certifikačné pracovisko neexistuje, nemal by to vykonávať lekár bez dostatočnej prípravy a dohľadu skúsených praktikov. Z uvedených dôvodov je KDIAP náročný na prísne dodržiavanie zásad liečby, disciplínu lekára ako aj pacienta a predovšetkým profesionálnych skúseností vrátane teoretických poznatkov. Nedisciplinovanosť pacienta je niekedy nielen dôvodom, ale aj nevyhnutnosťou na ukončenie liečby pre uvedené riziká! Doporučené intervaly lekárskych kontrolných vyšetrení sú 1x mesačne, vo výnimočných prípadoch minimálne 1x za 6 týždňov. Vyšším štandardom takejto liečby je metóda využívajúca matematické analýzy so softvérovou podporou okrem iných inovácií, ktorej využitie v klinickej praxi sa predpokladá v krátkom čase (napr. koncepcia liečby „MOPTIDD“).

Indikácie pre liečbu metódou KDIAP:

UPOZORNENIE:

Liečba kombinovaným dlhodobým individualizovaným antibiotickým protokolom (využívaná v západnej Európe a USA)nie je schválená na území SR ako štandardná metóda. Vzhľadom k tomu je aplikácia tejto liečby možná iba v prípade:

1. laboratórnej pozitívnostiCh.L.P.I. (chronickej latentnej perzistentnej infekcii) v dostupných ukazovateľoch;
  2. netolerovateľných ťažkostípacienta (utrpenie a riziká pre pacienta sú neprijateľné v prípade neriešenia jeho stavu);
  3. neúčinnosti liečbydoterajšími štandardnými metódami;
  4. slobodného rozhodnutiapacienta pre použitie KDIAP metódy;
  5. priaznivéhopomeru benefit/riziko ako aj neprítomnosti vážnych kontraindikácií;
  6. liečebnej disciplíny pacienta(kompliancie pacienta);
  7. práva lekára ukončiť liečbu metódou KDIAPv prípade porušenia liečebnej disciplíny alebo nerešpektovania liečebných a etických inštrukcií lekára;

podpísania poučenia a Informovaného súhlasu pacienta s diagnostikou, liečbou a s platbou za uvedenú neštandardnú (nadštandardnú) diagnostiku a liečbu zdravotného stavu metódou KDIAP; neštandardná (nadštandardná) diagnostika alebo liečba v ambulantnej starostlivosti predstavuje také medicínske postupy, ktoré nie sú registrované na území SR ako štandardné alebo ktoré  nie sú hradené Zdravotnou poisťovňou.

Odborný garant:      MUDr. Kozma Emilián
                             Všeobecný lekár pre dospelých